Σε περίοδο
διεθνούς κρίσης η κρουαζιέρα αποτελεί τον ταχύτερα αναπτυσσόμενο κλάδο του παγκόσμιου
τουρισμού.
Κλάδοι με άμεσα οικονομικά οφέλη από την κρουαζιέρα(
passenger related) στο νησί μας :
- Μουσεία
- Εμπορικά καταστήματα
- Εστιατόρια-καφετέριες & άλλα
- Ιδιοκτήτες ιπποειδών
- Ξεναγοί ( κάποιοι που γνωρίζουν ξένες γλώσσες θα μπορούσαν να εργαστούν ως ξεναγοί )
- Ιδιοκτήτες τουριστικών σκαφών
- Καταδυτικά κέντρα
- Άλλα
- Ξενοδοχεία & άλλα καταλύματα (αφού είναι γνωστό ότι η κρουαζιέρα είναι η καλύτερη διαφήμιση των διαφόρων προορισμών και της χώρας γενικά,με αποτελέσμα να αυξάνεται το τουριστικό ρεύμα γενικότερα).
Διαθέτει η Ύδρα τα
“situation characteristics” για την προσέλκυση κρουαζιέρας? Ποια είναι αυτά?
- Ελκυστικό & ασφαλές λιμάνι (το περιβόητο ναύδετο παρέχει ασφάλεια? “Ελκύει” κρουαζιερόπλοια? Η έγινε για να γίνει?)
- Αξιοθέατα
- Ιδανικές αποστάσεις
- Δραστηριότητες
Η κρουαζιέρα αποτελεί μια μεγάλη ευκαρία για την στήριξη
και ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας, ιδιαίτερα αυτήν την περίοδο που η σεζόν έχει
συρρικνωθεί κατά πολύ και οι επισκέπτες έχουν μειώσει τις δαπάνες.
Οι επισκέπτες όμως που έχουν προπληρώσει διαμονή,εισιτήρια,ημιδιατροφή,μήπως
έχουν μεγαλύτερη δυνατότητα να ξοδέψουν για ψυχαγωγία ή αγορές?
Η Celestyal Cruises , από το 2018, θα προσθέσει νέους προορισμούς,
όπως ενδεικτικά, την Πύλο, την Καλαμάτα, τη Ζάκυνθο, την Κεφαλονιά, την Κέρκυρα,
την Ηγουμενίτσα, τους Αγ. Σαράντα, αλλά και το Κοτόρ στο Μαυροβούνιο (το 2017 θα
προστεθούν το Ναύπλιο και τα Χανιά).
Αλλά
πως μία εταιρεία διαλέγει προορισμούς και ενδιάμεσους σταθμούς?
Κάνοντας μία έρευνα στο διαδίκτυο βρήκαμε κάποιες απαντήσεις:
O Χρήστος Νικολαΐδης είναι εμπειρογνώμονας Τουριστικής
Ανάπτυξης και Διεθνούς Κρουαζιέρας και
CEO της ICCS llc (εξειδικευμένη εταιρεία συμβούλων κρουαζιέρας με έδρα το Μαϊάμι
των ΗΠΑ).
Οι ειδικές του γνώσεις αναγνωρίζονται από όλους όσους ασχολούνται
με το τουριστικό προϊόν που ακούει στο όνομα «κρουαζιέρα».
Έχει υπάρξει εισηγητής σε δεκάδες τουριστικά συνέδρια και
ειδικός συνεργάτης τουριστικών οργανισμών.Η
Σύρος και πιο συγκεκριμένα το Επιμελητήριο Κυκλάδων κάλεσε τον Χρήστο Νικολαΐδη
σε 3 ήμερο εξειδικευμένο σεμινάριο για επαγγελματίες που συναλλάσσονται με επισκέπτες
κρουαζιέρας στον λίγο χρόνο παραμονής τους στο νησία μας.
«Ένα ευρώ δαπάνης
επιστρέφει με εξαπλάσια αξία»
Σε συνέντευξή του στα μέσα ενημέρωσης, ο κ. Νικολαΐδης
υπογράμμισε ότι η ανάπτυξη της κρουαζιέρας υποστηρίζει την τουριστική και οικονομική
ανάπτυξη μίας πόλης, καθώς συμβάλλει στην κίνηση/ανακύκλωση του εισερχόμενου χρήματος/εσόδου.
«Η κρουαζιέρα έχει ένα φανταστικό πολλαπλασιαστή. Ένα ευρώ δαπάνης στην κρουαζιέρα
επιστρέφει πίσω με εξαπλάσια αξία» ανέφερε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι ο κάθε
νησιωτικός προορισμός θα πρέπει να στρέψει το ενδιαφέρον της σε συγκεκριμένες εταιρείες
και αγορές, αποβλέποντας σε πελάτες υψηλού οικονομικού και κοινωνικού επιπέδου,
έτσι ώστε (μεταφορικά) κάθε πόντος του προβλήτα να πληρωθεί ‘χρυσός’ στο Λιμενικό
Ταμείο και στον τόπο, με την έννοια του εισερχόμενου τουριστικού εσόδου στην τοπική
αγορά.
Δεν έκρυψε μάλιστα ότι το μεγαλύτερο λάθος για την καθυστερημένη
ανάπτυξη της κρουαζιέρας στα νησιά είναι η έλλειψη στρατηγικής, σημειώνοντας ότι
κάποια λιμάνια έχουν αναπτυχθεί στρεβλά, όπως στην περίπτωση της Σαντορίνης η οποία
σε high season δέχεται 7 κρουαζιερόπλοια. Εξηγώντας ότι κάθε πλοίο είναι ένα τεχνολογικό
θαύμα, που συνδυάζει συμπιεσμένη τεχνολογία σε ένα περιβάλλον ξενοδοχειακής άνεσης,
τόνισε ότι οι εταιρείες δεν επιθυμούν να διακινδυνεύσουν, επιλέγοντας ένα αγκυροβόλι
μη πιστοποιημένο.
Ένας
μικρός νησιωτικός προορισμός έχει δυνατότητες να αναπτυχθεί ως προορισμός κρουαζιέρας;
«Φυσικά έχει, γιατί βρίσκεται σε ένα πολύ καλό μονοπάτι,
«θαλάσσιο διάδρομο» όπως λέγεται στη ναυτική γλώσσα, που έχει αρκετό ενδιαφέρον
για όλες τις εταιρείες κρουαζιέρας. Το θέμα είναι ποιες από τις εταιρείες αυτές
θα επιλέξουν έναν μη καθιερωμένο νησιωτικό προορισμό κρουαζιέρας. Για να επιλεχθεί
πρέπει να πληροί κάποιες καλές προδιαγραφές. Δεν μιλάω για υποδομές, γιατί ζούμε
σε μία περίοδο όπου υπάρχει οικονομική στενότητα, υπάρχει κρίση και οι υποδομές
αυτές απαιτούν μεγάλες εκταμιεύσεις, ειδικά σχέδια, μελέτες, που είναι χρονοβόρα.
Από την άλλη πλευρά, η κρουαζιέρα λειτουργεί με δύο χρόνια υστέρηση, δηλαδή ότι
προσπάθειες κάνουμε τώρα για να ενταχθεί ο προορισμός/λιμάνι στα προγράμματα κρουαζιέρας,
θα αποδώσουν μετά από 2 χρόνια γιατί έχουν ήδη βγει τα προγράμματα κρουαζιέρας μέχρι
το 2017 και από τα οποία ο προορισμός απουσιάζει. Αυτό σημαίνει ότι όσο χάνεται
χρόνος, για να μπει στα προγράμματα χρειάζεται μία περίοδος ωρίμανσης, στην οποία
θα πρέπει κάποιοι νακαταλάβουν τις δυνατότητες που έχει ο προορισμός για να προσελκύσει
κρουαζιερόπλοια για πολυτελή κρουαζιέρα».
Σύμφωνα
με τις κατά τόπους τοπικές αρχές «ο τουρισμός είναι ένα γρήγορο τρένο που θα οδηγήσει
στην ανάπτυξη» και προς αυτή την κατεύθυνση απαιτούνται μεθοδικές κινήσεις. Μέχρι
λοιπόν το 2017 που θα πρέπει να «ζυμωθεί» η κατάσταση, δεν μπορούμε να το τρέξουμε
παραπάνω;
«Έχει χαθεί χρόνος. Όταν μπαίνεις σε έναν χώρο και θέλεις
να αποδώσεις είναι σαν να μπαίνεις σε ένα παιχνίδι. Αν δεν ξέρεις τους όρους του
παιχνιδιού δεν μπορείς να παίξεις. Ό χώρος της κρουαζιέρας έχει συγκεκριμένους όρους.
Δηλαδή μπορείς να καλύψεις τις τεχνικές ανάγκες που έχουν οι εταιρείες; Οι εταιρείες
δεν κοιτούν τι ωραίος που είναι τουριστικά ο προορισμός, αυτό δεν είναι ούτε καν
στην έβδομη επιλογή κριτηρίων που θέτει η εταιρεία. Το νούμερο 1 κριτήριο και όλα
τα υπόλοιπα ακολουθούν το ίδιο μοτίβο, είναι η ασφάλεια και η προστασία πλοίου,
πληρώματος και επιβατών».
Ως προς
αυτά, οι υφιστάμενες υποδομές τα εξασφαλίζουν;
«Χρειάζονται βελτιώσεις, οι οποίες πρέπει να γίνουν επάνω
σε διαδικασίες. Δηλαδή όλα αυτά τα τεχνικά κομμάτια, που πρέπει να βελτιωθούν με
ενέργειες χαμηλού κόστους, άμεσης αποδοτικότητας. Όχι προγράμματα για επιπλέον σοβαρές
λιμενικές υποδομές που θα απαιτήσουν μεγάλους προϋπολογισμούς και χρόνο (μπορούν
να προγραμματίζονται παράλληλα σε ένα ευρύτερου αναπτυξιακού χαρακτήρα master
plan). Στις υφιστάμενες λιμενικές υποδομές σύμφωνα με ειδικές μελέτες ειδικών, θα
πρέπει να γίνουν ειδικές παρεμβάσεις, προσθήκες, εξωραϊσμοί, ανακαινίσεις, κλπ.,
με χρονοδιάγραμμα βελτιώσεων μικρότερο των 2 ετών και με μικρό κόστος για να είναι
εφικτές».
Πώς κρίνετε
το γεγονός ότι τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια που έρχονται σε ένα μη καθιερωμένο
νησιωτικό προορισμό κρουαζιέρας, έχουν ολιγόωρη παραμονή και πολλές φορές εκτός
λιμένων σε μη πιστοποιημένα αγκυροβόλια;
«Αυτό είναι ένα πρόβλημα, καθώς χρησιμοποιείται σαν ένας
θαλάσσιος ντόκος μόνο και μόνο για στάθμευση λίγων ωρών, πράγμα που είναι κακό για
την τοπική αγορά, η οποία δεν παίρνει τα οφέλη από την κρουαζιέρα που της αναλογούν.
Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι στον χώρο της διεθνούς κρουαζιέρας πρέπει όλοι οι
εμπλεκόμενοι να είναι ευχαριστημένοι από την συμμετοχή τους και αυτό γίνεται όταν
ακολουθούνται οι όροι που αναφέραμε».
Με τις
απαραίτητες κινήσεις, τα αποτελέσματα της επόμενης χρονιάς θα είναι καλύτερα στον
τομέα του τουρισμού και της κρουαζιέρας ειδικότερα;
«Η κρουαζιέρα δουλεύει με δύο χρόνια καθυστέρηση, άρα ουσιαστικά
αποτελέσματα θα δείτε μετά από 2 χρόνια. Σίγουρα θα υπάρχουν κρουαζιερόπλοια και
του χρόνου, όμως μιλάμε για την μεγάλη κρουαζιέρα και τα πολυτελή κρουαζιερόπλοια,
τα οποία θα μπορούσατε να είχατε εάν ήσαστε πιο οργανωμένοι. Σε αυτά στοχεύουμε,
γιατί είναι αυτά που μπορούν να προσφέρουν στην τοπική αγορά τα οικονομικά οφέλη
που όλοι επιθυμούν».
Υπάρχουν
οι απαιτούμενες υπηρεσίες και παροχές για να καταφέρει να προσελκύσει αυτό τον κόσμο
ένας μικρός νησιωτικός προορισμός;
«Συνήθως κάποιες έχει, κάποιες δεν έχει. Αυτά που ζητούν
από την παραμονή σε ένα λιμάνι για πάνω από 7 με 8 ώρες είναι συγκεκριμένα πράγματα.
Τα προσφέρουν όλοι οι προορισμοί, επομένως δεν υπάρχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις πάνω
σε αυτό. Φυσικά για να μπορέσει κάποιος να πουλήσει, πρέπει να ξέρει τι είναι αυτό
που ζητάει ο επιβάτης κρουαζιέρας. Αυτό είναι ένα άλλο αντικείμενο, που απαιτεί
εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση (βλ. εξειδικευμένο σεμινάριο κρουαζιέρας) σε κάποιους
τομείς, που αφορούν στην ψυχολογία του πελάτη, τι είναι αυτό που μπορεί να ζητήσει
κ.λπ. Όσον αφορά στη δαπάνη, σύμφωνα με τα στατιστικά των εταιρειών κρουαζιέρας,
είναι 70 – 100 ευρώ ανά επιβάτη ανά προορισμό, στα οποία δεν περιλαμβάνονται οι
αγορές που κάνουν μέσα από τα πλοία, αλλά στην τοπική αγορά».
Ποιοι
προορισμοί κρατούν τα ηνία στο θέμα της κρουαζιέρας;
«Φυσικά η Σαντορίνη και ακολουθεί η Μύκονος, όμως να θυμίσουμε
ότι η Σαντορίνη δεν έχει καν λιμάνι. Απλά έχει χτίσει ένα ωραίο μύθο τον οποίο καλλιεργεί
και προσπαθεί να πάρει τα οφέλη. Τα οφέλη αυτά όμως δεν ανταποκρίνονται στην κίνηση
που έχει η κρουαζιέρα στη Σαντορίνη. Η Σαντορίνη παίρνει ένα απειροελάχιστο από
την κρουαζιέρα, ενώ φαίνεται ότι έχει μεγάλη ζήτηση. Ο λόγος είναι οι υποδομές.
Εάν ο επιβάτης δεν καταφέρει να βγει σωστά για πάει στα Φηρά δεν θα μπορέσει να
ξοδέψει, οπότε το όφελος είναι μηδαμινό».
Αυτό
σημαίνει ότι και οι υπόλοιποι προορισμοί οφείλουν να χτίσουν έναν παρόμοιο μύθο;
«Όσοι θέλουν να παίξουν σε αυτό το παιχνίδι, οι όροι είναι
συγκεκριμένοι, είναι γνωστοί, υπάρχουν οι τεχνοκράτες που μπορούν να βοηθήσουν.
Από εκεί και πέρα παίζεις και είτε κερδίζεις, είτε χάνεις έχοντας αποκτήσει εμπειρία.
Βέβαια, δεν υπάρχει πιθανότητα να μην κερδίσεις κάτι. Αυτό που θα κερδίσεις μπορεί
να είναι είτε χρηματικό, είτε ποιοτικό. Είτε υλικό, που είναι τα έσοδα, είτε άυλο
που μπορεί να είναι η αναγνώριση, δηλαδή η φήμη που θα δημιουργήσεις γύρω από τον
προορισμό σου. Το κέρδος σου μπορεί να μην είναι άμεσο, μπορεί να είναι λίγο πιο
έμμεσο και μακροχρόνιο, με την έννοια ότι ο επιβάτης κρουαζιέρας μπορεί να μην ξοδέψει,
όμως εάν του αρέσει ο τόπος μπορεί να έρθει μετά και να μείνει σε ένα ξενοδοχείο.
Τότε επιβεβαιώνει την προτίμηση του. Αυτό πάντα γίνεται, και εκεί φαίνεται η πραγματική
δυναμική του τουρισμού».
Η Σαντορίνη
και η Μύκονος βρίσκονται διαχρονικά στις πρώτες θέσεις της κρουαζιέρας. Ποια είναι
τα δυνατά χαρτιά τους;
«Η Σαντορίνη είναι μία ειδική περίπτωση σε αυτό που προσφέρει
και προβάλλει και δεν πρέπει να την έχουμε ως μέτρο σύγκρισης. Η Μύκονος, ενώ έχει
ντοκο που υποδέχεται ένα μεγάλο πλοίο, έχει πολλά πλοία αράδα, που συνήθως σε κακό
καιρό φεύγουν. Αυτά τα πλοία μπορεί να τα πάρει ο κάθε νησιωτικός προορισμός που
βρίσκεται στην ευρύτερη γεωγραφική περιοχή ανάλογα φυσικά με τον πρόγραμμα της κάθε
κρουαζιέρας (π.χ. διαδρομή από Ρώμη προς Κωνσταντινούπολη). Αντί όμως να έρθουν
σε ένα νησιωτικό προορισμό που έχει γεωγραφική εγγύτητα, πηγαίνουν στο Κουσάντασι
που είναι μακριά. Πηγαίνουν για λόγους τακτικής των εταιρειών, οι οποίες έχουν βάσεις
εκεί. Άρα ενώ το έχεις το κρουαζιερόπλοιο δίπλα σου και
μπορείς να εξυπηρετήσεις, δεν έρχεται και κατευθύνεται
εκεί που δεν έχει καμία σχέση με νησί, με το Αιγαίο έτσι όπως το ξέρουμε εμείς.
Αν μάθουν οι εταιρείες κρουαζιέρας ότι και άλλοι μη καθιερωμένοι τουριστικοί προορισμοί
διαθέτουν βασικές λιμενικές υποδομές, τότε μπορεί να υπολογίσει το κόστος των
120 μίλια και να πάει στο Κουσάντασι; Θα κάνει 15 – 50 μίλια με πολλές επιλογές
που θα εμπλουτίσουν κιόλας το πρόγραμμα κρουαζιέρας».
Συνεπώς
θα πρέπει άμεσα ο κάθε υποψήφιος νησιωτικός προορισμός κρουαζιέρας θα πρέπει να
κάνει ενέργειες ώστε να μπει σε αυτόν τον χάρτη;
«Οι ενέργειες στις οποίες αναφέρομαι δεν είναι ενέργειες
διαφήμισης και δημοσίων σχέσεων. Οι ενέργειες θα στοχεύουν στην τεχνική προβολή
που θα είναι εφικτή όταν ακολουθηθούν οι ενέργειες που αναφέραμε (αξιολόγηση λιμενικών
υποδομών, σχεδιασμός παρεμβάσεων, χρονοδιάγραμμα παρεμβάσεων, κλπ), ώστε να πεισθούν
οι εταιρείες κρουαζιέρας (μέσω απευθείας επικοινωνίας μαζί τους) ότι το υπάρχουν
ή θα υπάρχουν σύντομα οι κατάλληλες προδιαγραφές και προϋποθέσεις αξιοπρεπούς υποδοχής,
φιλοξενίας και διατήρησης του προγράμματος κρουαζιέρας αλά και του κρουαζιερόπλοιου,
των επιβατών του και του πληρώματός του”.
Την ώρα
που άλλοι προορισμοί… παλεύουν να αυξήσουν την επισκεψιμότητά τους, η Σαντορίνη
θα επιτρέπει έως 8000 επισκέπτες κρουαζιέρας ημερησίως!
Την αδυναμία της Σαντορίνης να διαχειριστεί την κρουαζιέρα, σπεύδουν να εκμεταλλευτούν άλλα νησιά των Κυκλάδων.
Σύμφωνα με πληροφορίες
τα νησιά αυτά, πλέον των άλλων πλεονεκτημάτων που έχουν ως προορισμοί επισημαίνουν στις εφοπλιστικές ενώσεις την αδυναμία της Σαντορίνης
και δηλώνουν έτοιμα να εξυπηρετήσουν όσα πλοία δεν μπορεί να υποδεχθεί το νησί.
Σε μια προσπάθεια να γίνουν κάποια βήματα προς τη σωστή
κατεύθυνση, η Ενωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), με
επικεφαλής τον πρόεδρό της Θεόδωρο Κόντε, έχει ξεκινήσει από το καλοκαίρι σειρά
συσκέψεων με φορείς λιμένων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της περιφέρειας προκειμένου
να ολοκληρωθούν μελέτες για έργα σε διάφορα λιμάνια που έχουν τουριστικό ενδιαφέρον
– είτε σε νησιά είτε στην ηπειρωτική χώρα.Στόχος είναι να επισπευστούν οι διαδικασίες
έγκρισης κατ” αρχάς και στη συνέχεια υλοποίησης των έργων, με την αμέριστη συμπαράσταση
της κάθε περιφέρειας όσον αφορά τις αναγκαίες πιστώσεις από τα προγράμματα ΕΣΠΑ.
Αλλωστε οι εταιρείες κρουαζιέρας στην Ελλάδα, σε μια προσπάθεια
να προσελκύσουν περισσότερους τουρίστες και να μπορέσουν να πουλήσουν περισσότερα
πακέτα εν πλω διακοπών, αναζητούν εδώ και δύο χρόνια εναλλακτικούς προορισμούς,
κίνηση από την οποία μόνο οφέλη έχει η ελληνική οικονομία. Στον χάρτη έχουν μπει
από το 2014 νησιά όπως η Μήλος, η Σάμος, η Ιος, η Σύρος, η Χίος, η Σύμη και η Κως,
τα οποία επισκέφθηκαν χιλιάδες τουρίστες. Επίσης, επενδύσεις γίνονται σε λιμάνια
όπως αυτό της Πάτρας, ενισχύοντας τον θρησκευτικό τουρισμό της πόλης, του Γυθείου
και του Ναυπλίου, ενώ υπάρχει πρόβλεψη και για την Κόρινθο, ενσωματώνοντας ουσιαστικά
όλη την ανατολική Πελοπόννησο στον νέο χάρτη της κρουαζιέρας. Παράλληλα, είτε γίνονται
έργα είτε έχουν δρομολογηθεί σε περιοχές όπως η Κέρκυρα, το Κατάκολο, η Ηγουμενίτσα,
η Πάτμος, τα Χανιά, το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο.
Γύθειο?
Ναύπλιο? Κόρινθο? Ανατολική Πελοπόννησο?
Ακούει
κανείς?